Na základě našich učitelských zkušeností můžeme říct, že se studenti učí lépe - a rychleji a lépe si uchovávají informace, když jsou splněny tři hlavní podmínky:
Mají možnost učivo zábavně zažít.
Mají zájem o to, co se učí, a mají praktickou motivaci se učit.
Tráví čas se svými spolužáky, zejména s těmi, kteří je učí.
To by němelo být překvapivé. Dává to smysl.
Co nás ale překvapilo? Jak rychle může jazykový rozvoj postupovat, zejména když jsou splněny tyto podmínky, a ještě více, když jsou kombinovány s moderní vědou a didaktikou. Z našich zkušeností to platí od první třídy až po poslední ročník střední školy – a dokonce i pro dospělé.
J. A. Komenský je jednou z hlavních osobností, které ovlivnili (nejen) náš přístup k výuce. Věřil v důležitost hry a zážitku ve vzdělávání, protože vzdělání je v první řadě o usnadnění porozumění studentů a naplnění jejich individuálních cílů – nikoli o tom, aby se jim napustila hlava informacemi. Věřil, že metoda výuky, kde „učitelé mohou učit méně, ale studenti se mohou naučit více“, je efektivní.
Komenský učil, že hraní rolí pomáhá k učení. Moderní věda ukázala, že to je pravda, zejména pokud jde o učení jazyků. Hraní rolí a mluvení jazykem využívá stejné části mozku. Když se obě aktivity kombinují, usnadňuje to mozku rychlé a přesné učení. Je to stejný způsob učení, jaký děti přirozeně používají při imaginativní hře - a právě touto metodou jsme zaznamenali výrazný a překvapivý pokrok, zejména v našich hodinách Dungeons and Dragons, kde děti každý týden hrají na určitou roli.
Naším cílem není naplnit hlavy dětí gramatikou (která je důležitá – ale už je součástí školního kurikula), ale vytvořit pro ně prostředí, ve kterém budou moci používat angličtinu nejen k tomu, aby se stali mluvčími angličtiny, ale také vícejazyčnými komunikátory, kteří vědí, jak přirozeně aplikovat to, co se naučili, v praktických situacích. Zjistili jsme, že jakmile mají studenti důvod se učit, gramatika už není tak velký problém.